بررسی ارزشهای بصری مرقع گلشن در کاخ گلستان
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده مهدیه شجاعت الحسینی
- استاد راهنما کامران افشارمهاجر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
انجام پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای با توجه به لزوم آگاهی از پیشینه هنر سرزمینمان، در شناخت و به کارگیری تصاویر و نقوش ایرانی که در آثار گرافیک حضور می یابند، صورت گرفته است. در راستای تحقق این هدف، یکی از مجموعه آثار نفیس و ارزنده که بیرون از مرزهای این سرزمین، به دست اساتید هنرمند ایرانی و هنر آموختگان ایرانی و هندی آنها آفریده شده است و چون گنجی نهانی در خزانه کاخ گلستان تهران نگه داری می شود، انتخاب شده و مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. از آن رو که مجموعه فوق، حاصل ذوق امپراتوران گورکانی و هنرِ هنرمندان ایرانی است، تأثیر هنر ایران بر هنر آن سرزمین و البته سلایق گورکانی بر آفرینش هنرمندان ایرانی قابل توجه است. در بررسی اثر، توجه به زمینه های تاریخی این تأثیرات دو جانبه که پیش تر همراه دیگر عواملی سبب شکل گیری مکتبی التقاطی در شبه قاره شده بود، اجتناب ناپذیر می نموده است. در پژوهش پیش رو، پس از مروری بر مراحل روند این مکتب تحت حمایت امپراتوران گورکانی تا زمان آفرینش مرقع گلشن، به اختصار به زمینه های تاریخی و چگونگی فراهم آمدن بستر تأثیرات هنری دو سرزمین پرداخته شده است. فصل آخر نیز منحصراً به مجموعه مرقع گلشن اختصاص یافته است که در بخش پسین آن، 54 نگاره جمع آوری شده از این مجموعه، از نظر جنبه های بصری به نُه گروه تقسیم شده و از هر گروه یک اثر به عنوان نماینده ویژگی های بصری گروه، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از این پژوهش، نشان گر پذیرش بسیاری از ویژگی های نگارگری ایران از سوی گورکانیان و انتقال دستاوردهای زیبایی شناختی مکاتب هنری ایران توسط هنرمندان ایرانی به آن سرزمین می باشد. این هنرمندان در مقابل، سیر به سوی طبیعت پردازی و پرهیز از تزئینات پر جزئیات را از هنر آن سرزمین وام گرفتند.
منابع مشابه
مطالعۀ تطبیقی دو برگ از مرقع گلشن درکاخ گلستان تهران و کتابخانۀ چستربیتی دوبلین
مرقع گلشن، موجود در کاخ گلستان در تهران، یکی از مهمترین و کاملترین مرقعات باقیمانده از نقاشخانۀ سلطنتی جهانگیرشاه بابری است، اما اوراق دیگری نیز از این مرقع در اقصی نقاط جهان پراکنده است. یکی از این اوراق تنها برگ مرقع گلشن مضبوط در کتابخانۀ چستربیتی دوبلین است و میتواند با این مرقع در ارتباط باشد. از آنجا که اوراق این مرقع بهصورت جدا از هم نگهداری می شود، ترتیب قرارگیری آن ها حاثز اهمیت ا...
متن کاملبررسی ویژگیهای منظرهپردازی بر اساس سبکهای موجود در نگارههای مرقع گلشن
مرقع گلشن موجود در کتابخانهی کاخ گلستان مجموعه ارزشمندی است که توسط هنرمندان ایرانی و هندی به وجود آمده است. اهمیت پژوهش این است که به شناسایی و معرفی سبکهای مختلف طبیعتپردازی در نگارههای مرقع گلشن به عنوان نفیسترین آثار دوران جهانگیری، سیر تحول هنر گورکانیان هند از دورهی همایون تا جهانگیر میپردازد. هدف این پژوهش شناسایی ویژگیهای طبیعتپردازی در نگارههای مرقع گلشن بوده است. زیرا طبیعت ...
متن کاملمطالعۀ تطبیقی دو برگ از مرقع گلشن درکاخ گلستان تهران و کتابخانۀ چستربیتی دوبلین
مرقع گلشن، موجود در کاخ گلستان در تهران، یکی از مهم ترین و کامل ترین مرقعات باقی مانده از نقاشخانۀ سلطنتی جهانگیرشاه بابری است، اما اوراق دیگری نیز از این مرقع در اقصی نقاط جهان پراکنده است. یکی از این اوراق تنها برگ مرقع گلشن مضبوط در کتابخانۀ چستربیتی دوبلین است و می تواند با این مرقع در ارتباط باشد. از آنجا که اوراق این مرقع به صورت جدا از هم نگهداری می شود، ترتیب قرارگیری آن ها حاثز اهمیت ا...
متن کاملعمارت بادگیرِ کاخ گلستان در گذر تاریخ
تاریخ احداث اکثر بناهای دوره قاجار به دلیل ذکر آن در کتب مرجع آن زمان یا کتیبه ها مشخّص است. لیکن تاریخ عمارت بادگیر کاخ گلستان به علت تغییرات بی شمار کالبدی در پرده ای از ابهام قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از منابع مستدل تاریخی که به روش اسنادی )کتابخانه ای( و تحلیلی صورت گرفته تعلّق بنا به زمان فتحعلی شاه و حتی قبل آن محرز م یگردد. بنای مذکور ابتدا در اختیار محمدعلی میرزا )دولت...
متن کاملعمارت بادگیرِ کاخ گلستان در گذر تاریخ
تاریخ احداث اکثر بناهای دوره قاجار به دلیل ذکر آن در کتب مرجع آن زمان یا کتیبه ها مشخّص است. لیکن تاریخ عمارت بادگیر کاخ گلستان به علت تغییرات بی شمار کالبدی در پرده ای از ابهام قرار گرفته است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از منابع مستدل تاریخی که به روش اسنادی )کتابخانه ای( و تحلیلی صورت گرفته تعلّق بنا به زمان فتحعلی شاه و حتی قبل آن محرز م یگردد. بنای مذکور ابتدا در اختیار محمدعلی میرزا )دولت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023